Sociale media zoals YouTube, Facebook en Hyves zijn onlosmakelijk verbonden met de belevingswereld van leerlingen. Maar ook onder docenten in het voortgezet onderwijs groeit de populariteit van sociale media. Bijna dertig procent heeft een Twitter-account, maar toch blijken docenten het meest gebruik te maken van sociale kanalen als YouTube en Facebook. De laatste, Facebook, voornamelijk voor privédoeleinden: om in contact te blijven met vrienden en familie en voor ontspanning en afleiding. Daarmee verschillen docenten dus helemaal niet zoveel van leerlingen, die sociale media ook voornamelijk voor plezier, afleiding en informeel contact gebruiken.
Sociale media in de lesMaar voor leerdoeleinden is het gebruik van sociale media nog minimaal. En dat terwijl daar toch interessante mogelijkheden liggen. In het vakblad COS (maart 2012) stond een interessant voorbeeld van een docent die bewust op zoek is naar manieren om sociale media in de zetten in de dagelijkse lespraktijk. Deze docente vroeg haar volgers op Twitter bijvoorbeeld om het begin van een spreekwoord te tweeten. De leerlingen moesten het spreekwoord vervolgens afmaken en deze met de betekenis erbij weer op Twitter plaatsen. En zonder dat zij daartoe verplicht werden gesteld gaven de volgens daar weer feedback op. Lees verder.
Bron: onderwijsvanmorgen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten